struka(e):
vidi još:  Filmski leksikon
Holland, Agnieszka
poljska filmska i televizijska redateljica i scenaristica
Rođen(a): Varšava, 28. XI. 1948.

Holland [ho'lant], Agnieszka, poljska filmska i televizijska redateljica i scenaristica (Varšava, 28. XI. 1948). Diplomirala 1971. režiju i TV režiju na FAMU-u u Pragu. Filmsku karijeru počela je u drugoj polovici 1970-ih kao scenaristica i asistentica režije Andrzeju Wajdi, a kao redateljica debitirala 1978. filmom Provincijski glumci (Aktorzy prowincjonalni), za koji je nagrađena na festivalu u Cannesu. U njezin rani rad, koji se odlikuje sumornim ugođajima, aktualnom tematikom i realističnošću, pripadaju još filmovi Groznica (Gorączka, 1981) i Usamljena žena (Kobieta samotna, 1981). Za vrijeme izvanrednog stanja 1980-ih boravi u egzilu u Francuskoj (gdje piše scenarije za filmove Andrzeja Wajde producirane u egzilu) te režira i piše zapažene filmove Gorka žetva (Bittere Ernte, 1984., nominacija za Oscara za strani film) i Europa, Europa (Hitlerjunge Salomon, 1990., nominacija za Oscara za najbolji izvorni scenarij), nastale u njemačkoj produkciji, kojima otvara temu Holokausta kojoj će se u svojem opusu i poslije vraćati (npr. U tmini – W ciemności, 2011., nominacija za Oscara za strani film). Potom u hollywoodskoj produkciji režira niz komercijalno i kritički uspjelih srednjobudžetnih filmova (Tajni vrt – The Secret Garden, 1993., prema romanu Frances Hodgson Burnett; Potpuna pomrčina – Total Eclipse, 1995., o ljubavi Arthura Rimbauda i Paula Verlainea; Washington Square, 1997., prema romanu Henryja Jamesa), nakon čega joj karijera stagnira pa režira televizijske filmove (HBO) te se više puta vraća nezapaženim melodramskim filmovima religijske tematike (npr. Treće čudo – The Third Miracle, 2000). Istaknula se režijama pojedinih epizoda cijenjenih TV serija Žica (The Wire, 2004, 2006, 2008), Zaboravljeni slučaj (Cold Case, 2004), Ubojstvo (The Killing, 2011, 2012), Treme (2010, 2011, 2013), Kuća karata (House of Cards, 2015, 2017) i Preljub (The Affair, 2015). Nakon povratka u Poljsku 2010-ih nastavlja zapaženo režirati za američku televiziju (Rosemaryna beba – Rosemary's Baby, 2014), kao i za poljsku i češku televiziju (Gorući grm – Burning Bush, 2013., za HBO Europe, o Janu Palachu; 1983, 2018., i izvršna producentica) te se uspješno vraća filmskoj režiji (npr. ekološki triler Tragovi – Pokot, 2017., prema romanu Tjeraj svoj plug preko mrtvačkih kostiju Olge Tokarczuk, Srebrni medvjed u Berlinu). Ostali važniji filmovi: Ubiti svećenika (To Kill a Priest, 1988), Olivier, Olivier (1992), Iscjelitelj (Julie Walking Home, 2002), Beethoven (Copying Beethoven, 2006), Janosik: istinita priča (Janosik: prawdziwa historia, 2009., surežija s Kasiom Adamik), Gospodin Jones (Obywatel Jones, 2019), Šarlatan (Šarlatán, 2020).

Citiranje:

Holland, Agnieszka. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2013 – 2024. Pristupljeno 29.3.2024. <https://www.enciklopedija.hr/clanak/holland-agnieszka>.