struka(e):

Hrvat, prvi hrvatski željezni brod na parni pogon, sagrađen 1872. u riječkom brodogradilištu Stabilimento tecnico fiumano (Riječka tehnička tvornica). Parobrod je bio dug 34,65 m i širok 4,80 m, imao je brodski vijak pogonjen parnim strojem od 130 konjskih snaga, 82 BRT, te 9 članova posade. Naručitelj broda bilo je Prvo hrvatsko pomorsko parobrodarsko društvo, osnovano 1867. u Senju, a brod je prevozio putnike i teret na stalnoj liniji Senj–Rijeka, zaustavljajući se pritom u Novom Vinodolskom, Selcu, Crikvenici, Vozu, Kraljevici i Bakru. Od 1879. bio je u vlasništvu konzorcija Ivana Krajača, od 1891. Ugarsko-hrvatskoga parobrodarskoga društva, a 1902. prodan je brodovlasniku u Malom Lošinju. Nestao je za I. svjetskoga rata.

Iako je Hrvat prvi željezni parobrod sagrađen za hrvatskoga naručitelja, prvi parobrod u hrvatskom vlasništvu bio je drveni savski brod Sloga (nabavljen 1844). Također, parobrodi su se na hrvatskoj obali Jadrana gradili i prije broda Hrvat, no za stranoga naručitelja. Prvi takav brod, Ana Marija, sagrađen je 1835. u brodogradilištu u Kraljevici kao prvi parobrod austrijske mornarice, a ujedno je bio i prvi parobrod koji je uplovio u Riječku luku. Osim toga, Riječka tehnička tvornica gradila je parne strojeve od kraja 1850-ih, pa su njima bili pokretani npr. i austrijski ratni brodovi u Viškome boju 1866.

Citiranje:

Hrvat. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2013 – 2024. Pristupljeno 18.3.2024. <https://www.enciklopedija.hr/clanak/hrvat>.