Piero della Francesca

ilustracija
PIERO DELLA FRANCESCA, Bitka između Konstantina i Maksencija, oko 1458., Arezzo, Crkva San Francesco
ilustracija1ilustracija2

Piero della Francesca [piε:'ro de'l:a franče'ska] (pravo ime Pietro di Benedetto dei Franceschi), talijanski slikar i teoretičar (Borgo San Sepolcro, danas Sansepolcro, između 1410. i 1420Borgo San Sepolcro, pokopan 12. X. 1492). Glavni protagonist umbrijske škole quattrocenta. Učenik i suradnik Domenica Veneziana (freske u koru crkve sv. Egidija u Firenci, 1439., uništene). Formirao se pod utjecajem Masaccia, F. Lippija i P. Uccella. Proučavajući geometriju i matematiku te raspravu O slikarstvu L. B. Albertija, došao do novih spoznaja o volumenu, proporcijama ljudskoga tijela i perspektivi koje je primjenjivao u svojim djelima, a teorijski obrazložio u traktatu O perspektivi u slikarstvu (De prospectiva pingendi, 1474–82). Svijetlim i ponešto hladnim koloritom slikao je jednostavne i monumentalne kompozicije izgrađene u geometrijski čvrstim oblicima. Likove i portrete snažno izraženih osobnosti stavljao je u prostor oblikovan s pomoću perspektive. U najznačajnija djela ubrajaju se: Majka Božja milosrdna okružena svecima (1442–62), Kristovo krštenje (1448–50), zavjetna freska Sigismonda Pandolfa Malateste u crkvi sv. Franje (tzv. Tempio Malatestiano) u Riminiju (1451), ciklus od osam monumentalnih fresaka Legende o pravom Križu u crkvi sv. Franje u Arezzu (1451–66), Bičevanje Krista (oko 1460), portreti urbinskoga vojvode Federica da Montefeltra i njegove žene Battiste Sforza (1461–72). Utjecao na Antonella da Messinu, Giovannija Bellinija te svoje učenike Melozza da Forlìja, L. Signorellija, Perugina.

Piero della Francesca. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2017. Pristupljeno 17.10.2017. <http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=48163>.