struka(e): teorija književnosti

računalno pjesništvo (engl. computer poetry, digital poetry; E-poetry), verbalna, odn. verbalno-vizualna umjetnost koja nastaje uporabom računalnih programa. Postoje različiti oblici računalnoga pjesništva, od hiperteksta i hipermedija do tekstova u potpunosti stvorenih s pomoću posebnih programa napisanih za stvaranje pjesništva (computer generated poetry). U posljednjem se primjeru računalo rabi dvojako, kao medij koji otvara nove mogućnosti u eksperimentiranju s vizualnim aspektom pjesništva (animirano pjesništvo, kinetičko pjesništvo), ili kao alat za stvaranje pjesničkoga teksta. Programi za generiranje pjesama mogu pritom rukovati podatcima izvađenima iz korpusa već postojećega, tj. neračunalnoga pjesništva ili pak mogu stvoriti potpuno nov tekst. U oba je primjera uključen element nasumičnog odabira unesenih podataka. Računalno pjesništvo katkada namjerno teži negramatičnosti. Sama gramatičnost računalno generiranoga teksta nije, međutim, dovoljna za njegovu značenjsku koheziju, koja je najveći problem u svim pokušajima da se ostvari samostalan i konzistentan generator poetskoga teksta. Računalno pjesništvo najčešće je djelo pojedinca, ali može biti i suradnički projekt u kojem svaki sudionik može dodavati ili mijenjati trenutačni tekst ili program. Iako se računalno pjesništvo povijesno može povezati s konkretnim ili avangardnim pjesništvom, osobito nadrealizmom i dadaizmom, ono ipak nije tek pokušaj njihova oponašanja u drugome mediju. Njegov nastanak uvijek uključuje barem osnovnu razinu računalnoga programiranja, a sama pjesma često nudi i neki oblik interakcije s korisnikom, odn. publikom. Različiti oblici računalnoga pjesništva svojom multimedijalnošću i/ili impersonalnošću mijenjaju shvaćanje procesa kreacije i recepcije te same naravi pjesničke umjetnosti. U tom je smislu osobito značajno računalno generirano pjesništvo, koje, budući da nastaje s pomoću stroja, korisniku-čitatelju gotovo nameće stvaranje poetskoga značenja. Pitanje tko je autor/pisac, a tko čitatelj još je izraženije u primjeru interaktivnoga računalnoga pjesništva, koje korisniku dopušta promjene i unose ne samo u bazu podataka nego i u program koji upravlja njegovim izborima.

Citiranje:

računalno pjesništvo. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2013. – 2024. Pristupljeno 5.5.2024. <https://www.enciklopedija.hr/clanak/racunalno-pjesnistvo>.