Godard, Jean-Luc

ilustracija
GODARD, Jean-Luc
ilustracija1ilustracija2ilustracija3

Godard [gɔda:'ʀ], Jean-Luc, francuski filmski redatelj, scenarist i kritičar (Pariz, 3. XII. 1930). Iz imućne obitelji, studirao etnologiju na Sorbonnei, početkom 1950-ih djelovao u kinoklubovima, upoznao se s A. Bazinom i budućim protagonistima struje »novoga vala« F. Truffautom, É. Rohmerom, C. Chabrolom te J. Rivetteom, s kojima je surađivao u časopisu Cahiers du cinéma ističući se kao vehementni kritičar, zastupnik tzv. autorskog filma, a zatim i političkoga filma. Nakon nekoliko kratkometražnih filmova debitirao manifestnim i poticajnim djelom »novoga vala« Do posljednjeg daha (À bout du souffle, 1960), izrazom bunta mladoga naraštaja, modernističke orijentacije, sa sklonošću prema citatima (i poslije je originalno varirao djela slavnih redatelja), ali i okomljujući se na mnoge stilske i žanrovske konvencije. Neprekidno djelatan kao kritičar i vrlo plodan redatelj (približno dva filma godišnje), prema kraju 1960-ih djelovao je u političkim previranjima u Francuskoj: kao gorljiv i vodeći sineast ekstremne ljevice zastupao je teze Dzige Vertove (u okviru istoimene skupine, osn. 1969) stvarajući djela koja su u apsolutnoj suprotnosti s estetizmom modernizma. Sa zamiranjem tih tendencija, od sredine 1970-ih uklapa se u postmodernistička strujanja zadržavajući sve do posljednjih filmova svoju karakterističnu stvaralačku i kritičarsku vitalnost i ortodoksnost. Ostali značajniji filmovi: Živjeti svoj život (Vivre sa vie, 1962), Prijezir (Le Mépris, 1963), Ludi Pierrot (Pierrot le Fou, 1965), Kineskinja (La Chinoise, 1967), Vikend (Week-End, 1968), One plus one (1968), Sve je u redu (Tout va bien, 1972), Strast (Passion, 1982), Carmen (Prénom Carmen, 1983), Detektiv (Détective, 1985) i JLG/JLG (1995).

Godard, Jean-Luc. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2018. Pristupljeno 5.12.2019. <http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=22458>.