struka(e):

potražnja, novčana vrijednost koju su kupci spremni dati za određenu količinu dobara i usluga po određenim cijenama u nekom razdoblju. Potražnja ovisi o potrebama i ukusu potrošača, o cijeni tih dobara i usluga, kao i o cijeni drugih dobara i usluga koje mogu biti zamjena za njih (supstituti); također ovisi o kupovnoj moći kupca (dohotku, mogućnosti kupovanja na kredit), o ocjeni njegovih budućih potreba te očekivanju kupca glede budućih cijena i drugih uvjeta kupnje istih dobara i usluga, o kupčevoj informiranosti o cijenama i ponudi na tržištu, o djelovanju ekon. promidžbe i dr. Intenzitet reakcije kupca na promjenu uvjeta kupnje naziva se elastičnošću potražnje, a ako je riječ o promjeni cijene, govori se o cjenovnoj elastičnosti potražnje. Dobra i usluge dijele se na one potražnja kojih je slabo elastična i one potražnja kojih je umjereno elastična ili visoko elastična. S porastom cijena robe potražnja za njom se smanjuje, dok ju pad cijena povećava. Pritom treba razlikovati količinu potraživanih dobara i usluga od novčanih izdataka namijenjenih za njihovu kupnju. Porast dohotka također utječe na potražnju, obično više na potražnju luksuznih dobara, nego dobara za primarne potrebe. Postoji bitna razlika između potražnje potrošnih dobara i usluga te potražnje proizvodnih dobara i usluga, s obzirom na kriterije uporabe kojima podliježu: prva vrsta upravlja se kriterijem maksimizacije zadovoljavanja potrošnih potreba, a druga kriterijem maksimizacije profita na kapital formiranju kojega služe.

Citiranje:

potražnja. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2013 – 2024. Pristupljeno 28.3.2024. <https://www.enciklopedija.hr/clanak/potraznja>.