traktor

ilustracija
TRAKTOR
ilustracija1ilustracija2ilustracija3

traktor (njem. Traktor < engl. tractor, prema lat. tractus: vučenje), vozilo za vuču poljoprivrednih alata, radnih strojeva i prikolica. Zbog raznolikosti primjene traktora u poljoprivredi i industriji razvio se velik broj tipova, koji se međusobno razlikuju po konstrukciji, veličini i snazi. Za pogon traktora služe motori s unutarnjim izgaranjem (Dieselov, rjeđe i benzinski motor), a samo iznimno elektromotor napajan iz akumulatorske baterije (posebni mali traktori za unutarnji transport u industriji). Prema uređaju za kretanje dijele se na četiri gl. tipa: traktori s četirima jednakim kotačima, s dvama velikim stražnjim kotačima, s trima kotačima te traktori s gusjenicama. Prema namjeni, dijele se na poljoprivredne i industrijske.

Poljoprivredni traktori

Poljoprivredni traktori prilagođeni su vrsti poljoprivrednih radova (kojima su ponajprije namijenjeni) te svojstvima tla i terena što ga obrađuju. Osim za tegljenje, služe i za pogon nepokretnih poljoprivrednih strojeva priključenih preko remenskoga prijenosa na bubanj što ga pogoni traktorski motor. Većinom imaju gumene kotače, iznimno gusjenice. Motor im doseže snagu do 300 kW, a uglavnom razvijaju brzinu do 60 km/h, kadšto i do 80 km/h. Za upravljanje priključnim poljoprivrednim alatima služi hidraulični sustav koji može biti tako konstruiran da npr. automatski prilagođuje dubinu oranja, iskopča spojku ako priključeni alat zapne o neku zaprjeku te prebacuje težinu s prednjih kotača na stražnje radi bolje vuče. Kotači i osovine većinom su kruto vezani pa za vrijeme vožnje samo veliki pneumatici prigušuju trešnju. Kako bi se širina traga kotača prilagodila razmaku brazda ili redova usjeva, raspon prednjih kotača može se mijenjati produljenjem osovine, a stražnjih kombinacijom učvršćivanja kotača.

Industrijski traktori

Industrijski traktori služe za transport i za vuču građevinskih i rudarskih strojeva za iskop. Osnovna im je konstrukcija nalik na poljoprivredne traktore, samo što mogu biti teži, snažniji, brži i manje visine od tla. Industrijski traktori s kotačima imaju snagu pogonskoga motora 10 do 50 kW, a gusjeničari 20 do 120 kW.

Preteča traktora bio je → lokomobil, parni stroj na kotačima koji bi se dopremio na poljoprivredno dobro kako bi pogonio poljoprivredne strojeve (npr. za vršenje žita). Sredinom XIX. st. pojavili su se i prvi parni traktori koji su vukli plugove, pripremali zemljište i dr. Prvi traktori s motorom s unutarnjim izgaranjem ušli su u širu uporabu početkom XX. st.; uoči I. svjetskog rata razvijeni su laki traktori, a nakon 1920. znatno su usavršeni (npr. Dieselovi motori, pneumatici). U novijim je modelima posebna pozornost posvećena udobnosti vozača u kabini.

U Hrvatskoj su traktore do 1990-ih po licenci proizvodile tvornice Tomo Vinković u Bjelovaru (traktori za manja poljoprivredna gospodarstva, za voćarstvo i vinogradarstvo), te tvornica Torpedo u Rijeci (traktori nižih i srednjih kategorija), dok se danas slični traktori proizvode u nekoliko pogona, no u manjem opsegu.

traktor. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2018. Pristupljeno 5.12.2019. <http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=62000>.