STRUKE:

Vidor, King

ilustracija
VIDOR, King

Vidor [vi:'dɔ:ɹ], King, američki filmski redatelj (Galveston, 8. II. 1894Paso Robles, 1. XI. 1982). Iz obitelji zemljoposjednika madžarskoga podrijetla. Režirao od 1918. Izniman uspjeh u publike postigao pacifistički intoniranim ratnim filmom (iz I. svjetskog rata) Velika parada (The Big Parade, 1925), potom se istaknuo za Hollywood netipičnom socijalnom dramom sumorna ugođaja Gomila (The Crowd, 1928) te, po dolasku zvučnoga filma, glazbenom melodramom Aleluja! (Hallelujah!, 1929), s inovacijskom dramskom funkcijom tišine. Nakon društveno-kritičkih filmova Ulični prizor (Street Scene, 1931) i Kruh naš svagdašnji (Our Daily Bread, 1934), u daljnjim djelima uglavnom je portretirao izrazite individualce, odnosno osobe ispunjene snažnim porivima, što je osobito došlo do izražaja u koloristički efektnim vesternima Sjeverozapadni prolaz (Northwest Passage, 1940) i Dvoboj na suncu (Duel in the Sun, 1947), s protagonistima obuzetima destruktivnim strastima, te u melodrami Buntovnik (The Fountainhead, 1949), o vizionarskom arhitektu (aluzije na F. Lloyda Wrighta). Izdvaja se još spektakularna adaptacija Tolstojeva romana Rat i mir (War and Peace, 1956), koja se odlikuje i sugestivnim romantično-lirskim duhom pojedinih scena. Ostali važniji filmovi: Stella Dallas (1937), Citadela (The Citadel, 1938), Ruby Gentry (1952).

Vidor, King. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2018. Pristupljeno 19.7.2019. <http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=64528>.