struka(e):
vidi još:  Filmski leksikon
Robbe-Grillet, Alain
francuski književnik i filmski redatelj
Rođen(a): Brest, 18. VIII. 1922.
Umr(la)o: Caen, 18. II. 2008.
ilustracija
ROBBE-GRILLET, Alain

Robbe-Grillet [ʀɔb gʀijε'], Alain, francuski književnik i filmski redatelj (Brest, 18. VIII. 1922Caen, 18. II. 2008). Po struci inženjer agronomije. Od 1955. posvetio se književnosti (1955–85. savjetnik u nakladničkoj kući Les Editions du Minuit). Vodeći književnik novoga romana; najznačajniji su mu romani Gume (Les Gommes, 1953), Voajer (Le Voyeur, 1955), Ljubomora (La Jalousie, 1957), U labirintu (Dans le labyrinthe, 1959), Kuća sastanaka (La Maison des rendez-vous, 1965), Projekt revolucije u New Yorku (Projet pour une révolution à New York, 1970), Topologija fantomskoga grada (Topologie d’une cité fantôme, 1976), Sjećanja iz zlatnoga trokuta (Souvenirs du triangle d’or, 1978), Ponavljanje (La Reprise, 2001). U njima često okvirno rabi (ali i ironijski razgrađuje) strukture detektivskoga i špijunskoga romana. Odlikuju ih destrukcija fabule zasnovane na zapletu, dijalogu i mimetičkom predočavanju, izbjegavanje psihol. komentara postupaka likova te detaljni opisi prostora koji poništavaju vremensku dimenziju. Pritom je priča rezultat uslojavanja unutarnjih jezičnih rezonancija i aluzija te razrađenih varijacija istih situacija koje tvore višesmislen i značenjski otvoren pripovjedni svijet (prožet oniričkim fragmentima), pri čem se kao trajni motivi javljaju lutanje i, metaforički, samo pisanje. Svoj je pristup književnosti razložio u zbirci eseja Za novi roman (Pour un nouveau roman, 1963). U autobiografskoj trilogiji koju čine djela Ogledalo koje se vraća (Le Miroir qui revient, 1985), Angélique ili začaranost (Angélique ou l’enchantement, 1988) i Corinthovi posljednji dani (Les Derniers Jours de Corinthe, 1994) objektivnost pripovjedača namjerno je narušena inzistiranjem na njegovoj zaboravnosti i sklonosti da praznine popunjava imaginacijom. Slična poetika odlikuje i njegov rad na filmu, gdje je isprva bio scenarist (Prošle godine u MarienbaduL’Année dernière à Marienbad A. Resnaisa, 1961), potom i redatelj, npr. Besmrtna (L’Immortelle, 1963), Lažljivac (L’Homme qui ment, 1968), Raj i poslije (L’Eden et après, 1970), Progresivna klizanja zadovoljstva (Glissements progressifs du plaisir, 1974). Jedan je od najistaknutijih francuskih romanopisaca XX. st. Njegov opus u cjelini određuju temeljna zaokupljenost krhkošću i nesigurnošću identiteta i svijesti, relativizacija jasnoga razgraničenja istine i laži, objektivne predmetne zbilje i svijesti likova, nadmoć sjećanja nad spoznajom, fragmenta nad cjelinom. Član Francuske akademije od 2004.

Citiranje:

Robbe-Grillet, Alain. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2013 – 2024. Pristupljeno 29.3.2024. <https://www.enciklopedija.hr/clanak/robbe-grillet-alain>.