Barlach, Ernst

ilustracija
BARLACH, Ernst, Čovjek u kladama, 1918., Hamburg, Kunsthalle

Barlach [ba'rlax], Ernst, njemački kipar, grafičar i književnik (Wedel, 2. I. 1870Güstrow, 24. X. 1938). Studirao u Hamburgu, Dresdenu i Parizu. Predstavnik ekspresionizma u njemačkom kiparstvu. Djelima su mu svojstveni lapidarnost forme, široke plohe i dramatični pokreti; stvarao pretežno u drvu. Na njega su utjecali njemačka kasnosrednjovjekovna drvena skulptura i boravak u Rusiji (1906). Kao teme često je uzimao biblijske sadržaje (Prorok u pustinji, Raspeće), personifikacije osjećaja i simboličke figure (Sućut, Glad, Napušteni) te stilizirane tipove seljaka, skitnica i prosjaka. Znatno je utjecao na suvremeno kiparstvo, pa i na hrvatsko. Izradio više većih memorijalnih kompozicija (za katedralu u Güstrowu 1927., uništena 1938; replika u Antoniterkirche u Kölnu), litografija i drvoreza. Ilustrirao vlastite drame Mrtvi dan (Der tote Tag, 1912) i Nahoče (Der Findling, 1922), Potop (Die Sündflut, 1924). Surađivao u münchenskom časopisu Simplicissimus; radove mu karakteriziraju snažno naglašeni socijalni i proturatni motivi. Ironija i smisao za groteskno dolaze do izražaja osobito u pripovjednim djelima, kao u romanu Ukradeni Mjesec (Der gestohlene Mond, objavljen posmrtno, 1948). – Nekoliko njegovih djela iz zbirke T. Durieux pohranjeno je u Muzeju grada Zagreba.

Citiranje:
Barlach, Ernst. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021. Pristupljeno 6. 5. 2021. <http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=5974>.