STRUKE:

Zafranović, Lordan

Zafranović, Lordan, hrvatski filmski redatelj i scenarist (Maslinica na Šolti, 11. II. 1944). Diplomirao je na Pedagoškoj akademiji u Splitu te filmsku i TV režiju na FAMU-u u Pragu. Filmsku je karijeru počeo kratkometražnim filmovima u okviru Kino kluba Split; od 1965. u profesionalnoj produkciji ostvario je više zapaženih srednjometražnih igranih filmova (Poslije podne/Puška, 1971; Ave Marija/Moje prvo pijanstvo, 1971; Valcer/Moj prvi ples, 1971; Mora, 1972; Predgrađe/Ibisa, 1973) te režirao TV filmove (Ubojstvo u noćnom vlaku, 1973). U nezavisnoj produkciji 1969. režirao igrani dugometražni prvijenac Nedjelja. Estetizirana stila, s elementima groteske, tematski usmjereni (na tragu Piera Paola Pasolinija, Bernarda Bertoluccija i Luchina Viscontija) na suodnos individualnoga i kolektivnoga, erotike i politike, njegovi filmovi – poetički izdvojeni u okviru Praške filmske škole u koju je svrstavan – obično se dijele u političkopovijesnu trilogiju koju čine Okupacija u 26 slika (1978), Pad Italije (1981) i Večernja zvona (1986., prema romanu Vrata od utrobe Mirka Kovača), te na suvremeni, »erotsko-metafizički« ciklus (Ujed anđela, 1984; Haloa, praznik kurvi, 1988., prema romanu Zatvor od oleandrovog lišća Veljka Barbierija; Lacrimosa, osveta je moja – Ma je pomsta, na češkom, 1995). Trilogiji je kontroverznom vizijom hrvatske povijesti u XX. st. srodan i dugometražni film-esej Zalazak stoljeća – Testament L. Z. (1994), koji tematizira ustaške ratne zločine. Svim je svojim filmovima i (su)scenarist. Ostali cjelovečernji igrani filmovi: Kronika jednog zločina (1973), Muke po Mati (1975).

Citiranje:
Zafranović, Lordan. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021. Pristupljeno 22. 1. 2022. <http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=66662>.