TRAŽI DALJE:
STRUKE:

Bresson, Robert

ilustracija
BRESSON, Robert, prizor iz filma Džepar

Bresson [bʀεs61533'], Robert, francuski filmski redatelj i scenarist (Bromont-Lamothe, 25. IX. 1907Pariz, 18. XII. 1999). Studirao književnost i filozofiju, bavio se slikarstvom i fotografijom. Jedan od najoriginalnijih francuskih filmskih stvaralaca. Već od prvoga filma Anđeli grijeha (Les Anges du péché, 1943) karakteriziraju ga obuzetost etičkom i religijskom tematikom (»katolički pandan« Dancu C. Th. Dreyeru) te sudbinama osamljenih, introvertiranih osoba, kao i nekonvencionalni, tzv. asketski redateljski stil, a sve su svojstva sukladna njegovu djelovanju izvan produkcijskih šablona (niskobudžetna proizvodnja, snimanje izvan studija, bez glumačkih zvijezda). Najistaknutije filmove režirao je 1950-ih: Dnevnik seoskoga župnika (Le Journal d’un curé de campagne, 1950), prema romanu G. Bernanosa, oblikovan kroz unutarnji monolog protagonista mučenog krizama savjesti; Osuđenik na smrt je pobjegao (Un condamné à mort s’est échappé, 1956), prema istinitom događaju iz II. svjetskog rata, s radnjom pretežito u jednoj ćeliji, i Džepar (Pickpocket, 1959), osuvremenjena i vrlo slobodna prilagodba Zločina i kazne F. M. Dostojevskog. Iste sklonosti iskazuje i u filmovima s radnjom u prošlosti: Suđenje Ivani Orleanskoj (Le Procès de Jeanne d’Arc, 1962), snimljen isključivo prema sačuvanim dokumentima i Lancelot Jezerski (Lancelot du Lac, 1974). Režirao je 13 filmova, dobitnik je mnogih međunarodnih nagrada, izravno je utjecao i na mnoge znatno mlađe autore; o njegovu su djelu napisane mnogobrojne studije. Ostali važniji filmovi: Baltazar (Au hasard, Balthazar, 1966), Mouchette (1967), Novac (L’Argent, 1983).

Citiranje:
Bresson, Robert. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021. Pristupljeno 12. 4. 2021. <http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=9424>.