struka(e): ekonomija

kartel (njem. Kartell < franc. cartel < tal. cartello, izvorno: listić kojim se nekoga izaziva na dvoboj), horizontalno povezivanje poduzeća koja proizvode iste ili slične proizvode. Cilj im je smanjivanje stupnja međusobne konkurentnosti te postizanje monopolskoga položaja ili barem položaja dominantnog oligopola na tržištu. Karteli, redovito, utvrđuju cijenu ili najnižu cijenu ispod koje ne žele prodavati svoje proizvode (kartel cijena), teritorijalnu podjelu tržišta, čime svaki na svojem teritoriju može postati monopolist (kartel tržišta), količinu proizvodnje maksimalno dopuštene pojedinoj članici kartela (kartel proizvodnje) te pul (engl. pool: interesna skupina), kojim se po određenome ključu dijeli dobit kartela kao jedinstvene grupacije (kartel dobiti). Kartel nastaje kartelnim sporazumom, ugovorom nekoliko oligopolnih poduzeća o zajedničkom nastupu na tržištu nekoga proizvoda ili usluge. Takvi ugovori mogu biti javni ili tajni, a njima se određuju cijene ili donja granica cijenâ proizvoda i usluga, količina proizvodnje za svakoga sudionika kartelnoga sporazuma, čime se neizravno postiže željena cijena te teritorijalna podjela tržišta. Cilj kartelnoga sporazuma izbjegavanje je oštre konkurencije cijena između sudionika toga sporazuma. Kako se tim sporazumom maksimira profit grane, odn. skupine poduzeća, a ne pojedinih članica sporazuma, njegove članice često, prema dogovorenim kriterijima, preraspodjeljuju profit koji postižu, i to u pravilu od onih efikasnijih neefikasnijima. U nekim zemljama, kao npr. u SAD-u, kartelni su sporazumi zabranjeni.

Citiranje:

kartel. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2013. – 2024. Pristupljeno 4.5.2024. <https://www.enciklopedija.hr/clanak/kartel>.