struka(e):
ilustracija
KONVERTOPLAN, Bell/Boeing 609

konvertoplan (engl. convertiplane, skraćeno od converti[ble]: preinačiv i [air]plane: avion), zrakoplov s mogućnošću vertikalnog uzlijetanja i slijetanja, što se postiže zakretanjem krila s motorima i njihovim rotorima oko uzdužnih osi. U tu se skupinu zrakoplova katkad svrstava i tzv. konvertopropulzor, kod kojega se zakreću samo motori smješteni na krajevima krila. U oba se slučaja rotori motora zakretanjem dovode u približno horizontalan položaj, čime se njihova sila potiska usmjerava nadolje i tako omogućava zrakoplovu da se bez horizontalnoga gibanja uzdiže, spušta ili pak da miruje u zraku. Nakon uzlijetanja, krila, odnosno rotori, postupno se vraćaju u normalan položaj i letjelica nastavlja let poput običnoga zrakoplova. Glavna je prednost konvertoplana što može slijetati na vrlo kratke slijetne staze ili na sletišta namijenjena helikopterima. Zbog toga je prikladan i za civilnu (npr. opskrba naftnih platformi, putnički prijevoz u gusto naseljenim krajevima, povezivanje otoka) i za vojnu namjenu (opskrba brodova, zračni desanti). Do sada je razvijen veći broj prototipova konvertoplana (npr. Vertol VZ–2 iz 1955., Canadair CL–84 iz 1965., Bell XV–15 iz 1980., Bell/Boeing 609 iz 1999), ali je zbog tehničkih problema serijsku proizvodnju dosad doživio tek jedan tip tih letjelica, Bell/Boeing V–22 »Osprey« iz 1989.

Citiranje:

konvertoplan. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2013 – 2024. Pristupljeno 28.3.2024. <https://www.enciklopedija.hr/clanak/konvertoplan>.