struka(e): brodogradnja
ilustracija
PRAMAC brodova: 1. liburne, I. st.; 2. galije, XVI. st.; 3. linijskoga broda, 1690; 4. linijskoga broda, oko 1800; 5. oklopnjače, 1870; 6. klipera, 1880; 7. ravni pramac, oko 1900; 8. kosi pramac, 1960; 9. bulbasti pramac
ilustracija
PRAMAC podmornice: 1. stari; 2. suvremeni; 3. hidrodinamički

pramac, prednji dio broda ili čamca. Počinje pramčanom statvom, u kojoj se spajaju bokovi broda, a završava na mjestu gdje bokovi postaju paralelni (početak paralelnoga srednjaka). Ponajprije je oblikovan kako bi otpor broda bio što manji, a ovisno o namjeni broda može imati različite oblike, koji su se s vremenom znatno mijenjali. U starom vijeku pramac ratnih brodova imao je pod vodom kljun (lat. rostrum) radi udara u neprijateljski brod, u sr. vijeku dugo rilo, a u XIX. st. podvodni kljun. U doba brzih jedrenjaka razvio se kliperski oblik pramca, koji se na gornjem dijelu nastavljao kosim jarbolom – kosnikom. Čelični trgovački brod nekoć je imao uspravnu grednu statvu do koje su sezali vojevi limova vanjske oplate. Takvu su statvu uveli Amerikanci sred. XIX. st., a gradila se do 1930-ih. Tada su se pojavili pramci drukčijih oblika i profila, poglavito oni nagnute statve, kose po cijeloj visini ili samo nadvodno. Danas se pramac iznad vode gradi kos, nagnut naprijed i proširen, čime se dobiva više prostora na palubi za vitla i drugu opremu. Za smanjenje otpora valova često ima podvodno kruškoliko proširenje (bulb), koje se u pravilu kljunasto proteže naprijed. Takav oblik uveden je prije II. svj. rata na transatlantskim putničkim linijskim brodovima, nakon rata i na brzim teretnim brodovima, a od 1980-ih na gotovo svim trg. brodovima. Ledolomci imaju pod vodom kos i oštar pramac, jer se brod uzdigne na led i svojom ga težinom lomi.

Citiranje:

pramac. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2013. – 2024. Pristupljeno 19.4.2024. <https://www.enciklopedija.hr/clanak/pramac>.