četverotaktni motor

četverotaktni motor, motor s unutarnjim izgaranjem kojemu ciklus traje četiri takta (takt je vrijeme gibanja od jedne do druge mrtve točke). U prvome taktu klip se giba od gornje mrtve točke (GMT) prema donjoj mrtvoj točki (DMT), volumen cilindra povećava se, usisni je ventil otvoren i usisava se svježi zrak u Dieselovu motoru, a smjesa goriva i zraka u Ottovu motoru. U drugom taktu klip se kreće od DMT-a do GMT-a, volumen cilindra smanjuje se, ventili su zatvoreni, u cilindru raste tlak i temperatura. U blizini GMT-a u Dieselovu motoru s pomoću brizgaljke se u cilindar ubrizgava gorivo, kapljice goriva isparuju se i zapale zbog visoke temperature i izgaraju. U Ottovu motoru smjesa goriva i zraka zapaljuje se s pomoću električne iskre i izgara. Tijekom izgaranja rastu tlak i temperatura plinova izgaranja. U trećem radnom taktu, ekspanziji, klip se kreće prema DMT-u, volumen se povećava, a tlak i temperatura se smanjuju. U četvrtom taktu otvara se ispušni ventil, a klip kretanjem od DMT-a do GMT-a istiskuje plinove izgaranja. Tijekom jednoga ciklusa radilica se (koljenasto vratilo) okrene dvaput. (→ motor s unutarnjim izgaranjem)

Citiranje:
četverotaktni motor. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2020. Pristupljeno 30. 5. 2020. <http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=13348>.