TRAŽI DALJE:
STRUKE:

Marker, Chris

Marker [maʀkẹ'], Chris (pravo ime Christian François Bouche-Villeneuve), francuski filmski redatelj, scenarist, fotograf, multimedijski umjetnik i književnik (Neuilly-sur-Seine, 29. VII. 1921Pariz, 29. VII. 2012). Studirao filozofiju, za II. svjetskog rata bio je u pokretu otpora, od 1945. objavljivao novele, pjesme i putopise. Kao redatelj debitirao 1952., zatim je pisao tekstove za dokumentarne filmove Alaina Resnaisa. Kao dokumentarist usredotočuje se na mjesta prijelomnih političkih događaja: Nedjelja u Pekingu (Dimanche à Pékin, 1956), Pismo iz Sibira (Lettre de Sibérie, 1958), Cuba sí! (1961), Krasni maj (Le Joli mai, 1963), istupa s izrazito ljevičarskih pozicija i često se koristi metodama filma istine, razvivši s vremenom izrazito autorski, navlastit oblik filma-eseja. Zapažen mu je i srednjometražni eksperimentalno-fikcijski film znanstvenofantastične tematike Terminal (La Jetée, 1962), sastavljen od fotografija (objavljen je i kao »foto-roman«). Jedan od najistaknutijih predstavnika struje političkoga filma, 1967. osnovao je filmsku kooperativu Société pour le Lancement des Œuvres Nouvelles (akronim SLON), koja je proizvela glasoviti film skupine autora Dalje od Vijetnama (Loin du Vietnam, 1967). Ostali značajniji filmovi: kompilacijski Vlak u pokretu (Le Train en marche, 1972), o sovjetskom filmu 1920-ih; U zraku se osjeća crveno (La Fond de l’air est rouge, 1977), o ljevičarskim pokretima 1960-ih; poetsko-esejistički Bez sunca (Sans soleil, 1982) te biografski Jedan dan Andreja Arsenjeviča (Une journée d’Andrei Arsenevitch, 2000), o A. Tarkovskome. Poslije se bavio istraživanjima digitalne tehnologije (Level Five, 1997), multimedijskom umjetnošću (CD-ROM Immemory, 1997) i galerijskim multimedijskim instalacijama (MoMA, Venecijanski bijenale).

Citiranje:
Marker, Chris. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021. Pristupljeno 4. 10. 2022. <http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=38986>.