struka(e): ekonomija

multinacionalna kompanija, poduzeće, obično velika korporacija, s podružnicama u više zemalja s različitim pravnim sustavima i različitim sustavima ekon. politike. Podružnice u svakoj zemlji djeluju kao domaća poduzeća, podliježući pravnim propisima te zemlje, ali su svojom poslovnom politikom vezane za središnjicu korporacije. Struktura vlasničkih udjela u korporaciji može biti vrlo različita, posebno ako korporacija kotira na burzi i vlasništvo se dnevnim transakcijama može mijenjati. Za nac. pripadnost kompanije obično se koristi lokacija središnjice. Multinacionalna kompanija svojevrstan je međunar. sustav, prilagođen obavljanju velikih poslovnih operacija u više zemalja, a pritom nema status i ograničenja strane tvrtke, ali uživa sve prednosti koordiniranoga djelovanja i preferencijalnoga korištenja ukupnih resursa sustava u cjelini i time postiže veću međunar. konkurentnost. Lakoća međunar. komunikacija stvara potpuno nove mogućnosti razmjene dobara i usluga na velike udaljenosti, pa kompanija dobiva goleme mogućnosti biranja lokacija za odvijanje pojedinih proizvodnih aktivnosti i poslovnih transakcija prema kriteriju najnižih troškova. Međunar. otvorenost daje nacionalnim ekon. subjektima mogućnost preseljenja svojih operacija izvan zemlje, pa moćne nacionalne interesne grupe ograničavaju moć nac. država ili ju stavljaju u funkciju vlastitih privatnih interesa. Moderne multinacionalne kompanije značajni su faktori mobilnosti kapitala, prijenosnici tehnol. i organizacijskih znanja te poticanja integracije nacionalnih gospodarstava u tokove svj. trgovine i tehnol. suradnje. Preko njih se ostvaruje najveći dio izravnih investicija i financ. tokova. Posebno su prisutne u području bankarstva, osiguranja, prometa, komunikacija i međunar. trgovine.

Citiranje:

multinacionalna kompanija. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2013. – 2024. Pristupljeno 24.4.2024. <https://www.enciklopedija.hr/clanak/multinacionalna-kompanija>.