TRAŽI DALJE:
STRUKE:

Brook, Peter

Brook [bruk], Peter, britanski kazališni i filmski redatelj (London, 21. III. 1925Pariz, 2. VII. 2022). Studirao je na Magdalen Collegeu u Oxfordu. Od 1943. režirao je u kazalištima u Birminghamu i Londonu, istaknuvši se opernim režijama La Bohème Giovanija Puccinija (1948) i Salome Richarda Straussa (1949). Od 1947. angažiran u Shakespeare Memorial Theatreu u Stratford-upon-Avonu (od 1962. u Royal Shakespeare Company), stekavši međunarodni ugled nekonvencionalnim, tjelesno ekspresivnim postavama Williama Shakespearea (Mjera za mjeru, 1950; Zimska priča, 1952; Hamlet, 1955; Tit Andronik, 1955; Oluja, 1957; Kralj Lear, 1962; San ivanjske noći, 1970; Antonije i Kleopatra, 1978). Iskušavajući kazališne teorije Antonina Artauda, Bertolta Brechta, ali i pod dojmom kazališne prakse Juliana Becka i Jerzyja Grotowskoga, međunarodnu slavu stekao je prekretničkom, provokativnom predstavom Marat/Sade prema drami Petera Weissa 1964 (broadwayska verzija 1965). Od 1970-ih živio je u Francuskoj, gdje je osnovao međunarodnu kazališnu trupu Centre international de créations théâtrales (od 1974. smještenu u Théâtre des Bouffes du Nord u Parizu). Iz tog se razdoblja svjetskim odjekom izdvaja monumentalna, devetosatna kazališna postava staroindijskog epa Mahābhārata (1985), koju je poduzeo istražujući, u suradnji sa scenaristom Jean-Claudeom Carrièreom, glumačku, jezičnu, tekstualnu i kazališnopoetičku produktivnost interkulturalnih presijecanja; 2015. ponovno ju je obradio u zapaženoj komornoj predstavi Bojište (Battlefield). U kasnijem razdoblju režirao je i za kazališne festivale, ostajući vjeran Shakespeareu (nove režije Oluje, 1990. i Hamleta, 2000), ali je postavljao i Samuela Becketta, Antona Pavloviča Čehova, Petera Handkea te opere Georgesa Bizeta i Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Kao filmski redatelj nadahnjivao se svojim kazališnim radom. Debitirao je 1953. mjuziklom Prosjačka opera (The Beggar’s Opera), adaptacijom opere Johna Gaya, a poslije je za film i televiziju prilagođavao vlastite kazališne produkcije (Marat/Sade, 1967; Kralj LearKing Lear, 1970; Laži miTell Me Lies, 1968., po predstavi US iz 1966; CarmenLa tragédie de Carmen, 1983; Mahābhārata, 1989., kao film i mini-serija, nagrađena televizijskom nagradom Emmy). Iznimka su igrani filmovi Moderato cantabile (1960), prema romanu Marguerite Duras (koja je i scenaristica), pokušaj da se u britanski film unese duh francuskoga novog vala (iako je znatnija korespondencija s istodobnim filmovima Michelangela Antonionija) i Gospodar muha (Lord of the Flies, 1963) adaptacija romana Williama Goldinga.

Slavljen kao najveći britanski kazališni redatelj druge polovice XX. st., objavio je više knjiga eseja, članaka i memoarskih zapisa o kazalištu, filmu, glumi i Shakespeareu (Prazni prostorThe Empty Space, 1968; Prijelomna točkaThe Shifting Point, 1987; Otvorena vrataThe Open Door, 1995; Niti vremenaThreads of Time, 1998).

Citiranje:
Brook, Peter. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021. Pristupljeno 11. 8. 2022. <http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=9713>.